sobota 14. dubna 2012


(slovenská verzia nižšie)


EN
People-spotting


It's like trainspotting, only with people.
       So yes, I've been to Edinburgh. And Newcastle. And Liverpool. And Manchester. But let's keep it chronological.


The first week of the Easter holidays, I was blessed with a few friends coming over, because, very much like myself, they find life without Gent unbearable. A very nice time we had, even nostalgic at times. We also made a few new insider jokes to share with one another ('Balenthia' – meaning Valencia, 'Da's normaal,' 'Jede Zelle meines Koerpers ist gluecklich' and so on. Don't worry if you don't get it, that's why they are called insider jokes). Made a trip to Mechelen – unknown jewel! - and Bruges, a very well-known jewel. And I had no idea how many people could actually fit into my tiny room here. Thank you, guys! Soon to be repeated.

Well, and then I hopped on the cheapest flight I could find to do a bit of backpacking again. It's been a long time since the last time! Manchester, Liverpool, Newcastle, Edinburgh, or, as I privately called them in my mind, Oasis, The Beatles/Anathema, The Police and Trainspotting. One week, four cities, four accents. All on my own, as I tend to get very grumpy when there are too many people around me for too long. 
 
Even the flight was interesting. Witnessed the molestation of an Islamic family by the airport staff. Fell in love with the stewardess. Went deaf for a couple of hours because of the cabin decompression. Of course it was raining when we touched down. This must be Britain.

Honestly, Manchester was a bit of a disappointment. Not so much to see for a visitor, except for factories-turned-restaurants and drunken Man Utd fans. The city still retains the pleasant down-to-earth working class feel to it, but that's about it. Luckily, it was an upward spiral from there.

I loved Liverpool. I mean l-o-v-e-d, once you get used to the fact that John and Paul are smiling at you from every street window. If you are a cultural snob like me, you'll appreciate plenty of admission-free museums (which seems to be a really nice tradition all across Britain, most of the museums and galleries are totally free) and an architectural feast for the eyes around the city (Gothic, Georgian and Victorian styles). Also, the dock is spectacular. I even may have spotted a yellow submarine...

Next stop Newcastle upon Tyne. I arrived middle of the night, with the plan of browsing through the city until dawn, but the rain trapped me in a non-stop snack bar. Just in case I forgot this was Britain. Luckily, it all got better in the morning.
Well, what is there to say? When I'm in a new place, I just like walking down the streets and looking at things, buildings, people. Maybe sitting at the waterfront. Maybe popping into the local galleries. Maybe having a pint in a local bar. I did all of this, and I liked it all. Newcastle definitely has the thing, the spirit, you know? The best thing, however, is the way the people speak there, so here is an example of the Geordie accent, may God have mercy on you.  
 
And finally, the bonny Scotland. If I said I loved both Liverpool and Newcastle, I don't even know what to say about Edinburgh. I was just stunned, it must be one of the most beautiful cities in Europe. The panorama is wonderful, the restaurants in the little valleys inviting, the people warm-hearted. Getting lost among the medieval houses felt awesome. Indeed, it's like the city manages to combine it's picturesque heritage with the thriving present. I know I sound like a travel representative, but really guys, you all need to visit Edinburgh. Hearing the castle guards using Scottish accent is almost a Buddhist experience.
I loved it so much that a little thought 'how would a study stay in this city be?' appeared in the back of mind. Yes, as I am a professional student, that's the only thing I can think about every time I visit some nice place. Who knows – once it gets stuck in my head, I will never be able to get rid of it.

Voila, that was it. Now back in Belgium, ready for all that the second half of my Erasmus has to offer. Thanks for reading this, although I do not see how this could be of any interest to anyone except myself. But hey, my Google statistics show that 11 people from Thailand visited this blog last week, which is great as I don't know anyone from Thailand?
Now it's thesis time. It's like having fun, only without the fun.








SK
Kto nemá dáždnička, mokro mu bude...


Áno, celý týždeň som mokol v Manchesteri. A Liverpoole. A Newcastli. A Edinburghu. Ale poďme na to poporiadku.

V prvý týždeň veľkonočných prádnin má prevelice potešila návšteva niekoľkých priateľov, ktorí tiež bez Gentu proste nemôžu byť. Bolo nám fajn, občas priam nostalgicky. Máme tiež pár nových vtipov, ktorým nikto mimo nás nerozumie (áno, tak to chodí, takže sa nedivte, ak vám „Balenthia“ - akože Valencia, „Jede Zelle meines Koerpers ist gluecklich“ a podobne nepripadajú vtipné). Tiež výlet do Mechelenu, neobjaveného pokladu, a Brúg, veľmi objaveného pokladu (hlavne Španielmi). Tiež som netušil, koľko ľudí sa dokáže vopchať do mojej skromnej izbičky. Vďaka, mojí drahí! Čo nevidieť zopakujeme.

No, a potom som naskočil na najlacnejší let, čo som našiel, a vyrazil som s ruksakom na vandrovku. Tiež už bolo načase! Manchester, Liverpool, Newcastle, Edinburgh, alebo, ako som si to súkromne premenoval, Oasis, The Beatles/Anathema, The Police a Trainspotting. Jeden týždeň, štyri mestá, štyri rozličné dialekty. Na vlastnú päsť, keďže prítomnosť väčšieho množstva ľudí po dlhší čas ma zvykne otravovať. 
 
Už len let samotný bol zaujímavý. Zamestanci letiska ako povždycky podiskriminovali trošku nejakú tú moslimskú rodinu. To nám nevadí, nie? Môžu byť radi, že tu sú, nie? Následne som sa zamiloval do letušky, to tiež nie je nič neobyčajné. Podtlak v kabíne při pristávaní ma na pár hodín pripravil o sluch. A po prístatí ma samozrejme privítal dážď. Že by som bol v Británii?

Manchester ma úprimne trošku sklamal. Návštevníka tam moc nečaká, azda okrem fabrík prestavaných na reštaurácie a opitých fanúšikov Manchesteru United. Mesto si sice zachovalo svoju na nič si nehrajúcu robotnícku atmosféru, ale to je asi aj všetko. Našťastie sa to v ďalších dňoch už iba zlepšovalo. 
 
Liverpool ma nadchol. Naozaj n-a-d-c-h-o-l, teda keď si zvyknete na to, že na vás z každého okna čumia John a Paul. A ak ste kultúrny horenos ako ja, určite sa vám bude páčiť kopa múzeí zadarmo (čo sa zdá byť pekným zvykom po celej Británii, väčšina múzeí a galérií je tu zdarma) a architektonická pastva pre oči po celom meste (gotika, georgiánsky a viktoriánsky štýl, ak to teda sú slovenské názvy). Prístav je tiež obdivuhodný. Tuším som zahliadol aj žltú ponorku...

Ďalšia zastávka Newcastle upon Tyne. Dorazil som uprostred noci s tým, že sa budem túlať po meste až po svitania, ale dážď ma prinútil prečkať noc v nonstop snackbare. Asi aby som nezabudol, že toto je Británia. K ránu sa to však zlepšilo.
Čo povedať k tomuto miestu? Keď som niekde po prvýkrát, najradšej sa len prechádzam po uliciach a dívam sa na veci, budovy, ľudí. Možno spočnem u rieky. Možno nazriem do miestnej galérie. Možno si dám škopka v miestnej krčme. To som všetko spravil, a to ma všetko bavilo. Newcastle rozhodne má spirit, genius loci. Najlepší zo všetkého je ale aj tak ich miestny akcent zvaný Geordie, takže tu malá ukážka, ak na to máte gule. 
 
A napokon švárne Škótsko. Ak som povedal, že ma nadchli Liverpool aj Newcastle, tak naozaj neviem, čo ešte dodať k Edinburghu. Ten mi vzal reč, je to bezpochyby jedno z najkrajších miest v Európe. Panoráma je nádherná, reštaurácie v bočných uličkách lákavé, ľudia láskaví. Nič sa nevyrovná prechádzke medzi stredovekými domčekmi. Je to výborná kombinácia stredovekej slávy a pulzujúcej súčasnosti. Viem, že asi zniem ako obchodný zástupca nejakej cestovky, ale do Edinburghu musíte všetci. Škótčina hradných strážcov je na hranici budhistického zážitku.
Očarenie bolo tak veľké, až sa niekde v mojej hlave objavila myšlienka „čo tak nejaký študijný pobyt v tomto meste?“ Áno, kedže som študent z povolania, je to to jediné, čo ma pri návšteve nejakého pekného zákutia dokáže napadnúť. Ktovie – keď sa tam ten nápad raz usadí, už sa ho tak ľahko nezbavím.

A to je vše, pšátelé. Naspäť v Belgicku čakám na to, čo mi druhá polovica môjho Erasmu ponúkne. Vďaka za prečítanie, aj keď mi nie je jasné, akoby to mohlo zaujímať niekoho iného než mňa samotného. Na druhú stranu, moje štatistiky ukazujú, že tu máme aj 11 návštev z Thajska, čo je super, keďže v Thajsku fakt nikoho nepoznám. Asi som nová senzácia internetu, minimálne v Ázii.
Teraz hurá na diplomku. Bolo by to super, keby to nebolo tak hrozné.


Žádné komentáře:

Okomentovat